August 10, 2010

Hukum merasa masakan di bulan puasa ...

Ini adalah petikan daripada buku Fiqah untuk Wanita ...
Nak tahu tentang buku ini boleh refer di sini

Kebiasaanya pada bulan ramadhan, wanita akan memasak pelbagai juadah untuk keluarganya. Dalam situasi nilah mereka akan keliru sama ada batal ataupun tidak puasa Ramadhan jika merasa masakan yang dimasak untuk memastikan makanan yang cukup perasanya.

Hukum merasa masakan adalah MAKHRUH kecuali bagi mereka yang benar-benar memerlukannya sebagai contoh pembuat roti yang perlu memastikan segala bahan yang dicampur adalah bancuhan roti itu adalah cukup agar rotinya tidak rosak.


Dikesempatan ini,

Nieza ingin meminta ampun dan maaf jika ada tersalah bahasa yang membuat semua pembaca Nieza berasa kecik hati atau tidak senang dengan cara penulisan Nieza. Diharap bersama-sama kita memaafkan diantara satu sama lain.

Selamat menyambut bulan ramadhan yang mulia, marilah kita bersama-sama menyucikan diri dari hasad dengki serta iri hati dan hayatilah bulan yang suci ini dgn muhasabahlah diri.. Insyaallah .,....



3 comments:

SyidaGorjes said...

nieza,
maapkan aku jugak sbb selama ni aku panggil ko kakak.harap ko tak terasa hati.aku je yg selalu perasan muda remaja.huhuhuuuuu

Nieza Ishak said...

syida,

aku tak kisah ..
biasa la dunia online ni....

salam ramadhan syidah.

mama_iris said...

thanks kak nieza...gud info ni...:-)

selamat berpuasa too..